?

Log in

No account? Create an account

Previous Entry | Next Entry

Вновь о Miles Ahead

Местный большой знаток и любитель Майлза Дэвиса прислал мне сегодня отзыв на фильм американского профессора. Я публикую его (я думаю мой адресат будет не в претензии) :

The Miles Davis movie is kind of a disaster. It's not so much a biopic as it is a remake of Lethal Weapon with a blak guy and a white guy together shooting at bad guys and driving through city streets in fast cars. It's not boring, but if you know anything about Miles Davis, the film will drive you crazy. In fact, if you know New York, the film will drive you crazy every time a car drives down an alley in a city that has no alleys. (The film was shot in Cincinnati.)

Speaking in my official capacity as a hopeless equipment geek, I could not help but notice that the film has a flashback in which Davis/Cheadle is playing a Monette trumpet 25 years before Dave Monette started making trumpets. Later on, Cheadle plays a Bach Stradivarius at a time when Miles was only playing Martin Committees.

So, naturally, I wrote to Dave Monette. His office manager told me that Cheadle had approached Wynton Marsalis about trumpets, and Wynton -- who has been playing Monette trumpets for many years now -- told him that Monettes are easier to play, so it would be the best horn for Cheadle as he began learning his way around the trumpet. Apparently, that's as far as it went, and Cheadle was not concerned about anachronisms, not to mention the loud gasps from obsessed audience members like me. And Cheadle obviously did not get very far with his trumpet lessons, because he does a mediocre job of pantomiming what trumpeters actually look like when they play.

Krin Gabbard
Professor Emeritus of Comparative Literature and Cultural Studies Stony Brook University
Adjunct Professor of Jazz Studies, Columbia University
Editor in Chief, Oxford Bibliographies in Cinema and Media Studies

Comments

( 6 comments — Leave a comment )
wolk_off
Oct. 13th, 2015 08:27 am (UTC)
Да-да, мои европейские коллеги как раз обсуждают в фейсбуке запретительный уровень снобизма джазовой аудитории - точнее, "джазовой полиции". Ну, смотрели бы документальное кино, оно же существует. Какой смысл смотреть фикшн, предъявляя к нему требования документальности? Это же не документ. Это сказка, вымысел. Это не сам Майлз, это актёр!

Интересно, почему никому не приходит в голову на таких же серьёзных щах начать объяснять, что в фильме, скажем, "Apollo 13" Джима Ловелла играет Том Хэнкс, который на него вообще не похож, что вместо штатного CapCom Хьюстона - Джо Кервина - связь с капсулой при посадке почему-то устанавливает не допущенный до полёта астронавт Том Маттингли и что дочка Ловелла никак не могла рыдать из-за распада Битлз, держа в руках альбом "Let In Be", потому что в реальности альбом вышел через месяц после полёта "Аполлона-13"? Всем известны эти неточности, но в, гм, золовку из-за них никто не лезет... в отличие от джазовой полиции ;-)

Edited at 2015-10-13 11:28 am (UTC)
genyur
Oct. 13th, 2015 08:36 am (UTC)
Я не так многословно, но в в этой же тональности ответил уважаемому адресату. ))
juga1
Oct. 13th, 2015 03:13 pm (UTC)
джазовая полиция)))) очень круто!
lesha_funk
Oct. 13th, 2015 03:52 pm (UTC)
Фрагмент про Нью-Йорк повеселил.
Примерно так мы смотрим боевики про похождения шпионов в России, снятые в Восточной Европе.
kcin_kcin
Oct. 15th, 2015 04:29 am (UTC)
У меня лишь одна претензия к этому ещё не просмотренному фильму, но по-крупному: почему главную роль не отдали Сергею Безрукову?
genyur
Oct. 15th, 2015 05:35 am (UTC)
По существу!!!!
( 6 comments — Leave a comment )